Start School - Reisverslag uit Tucson, Verenigde Staten van Jaap Wijnen - WaarBenJij.nu Start School - Reisverslag uit Tucson, Verenigde Staten van Jaap Wijnen - WaarBenJij.nu

Start School

Door: Jaap Wijnen

Blijf op de hoogte en volg Jaap

19 Januari 2014 | Verenigde Staten, Tucson

Start school

Maandag en dinsdag.

Maandag en dinsdag had ik nog geen school, want de spring semester zou pas de 15de beginnen. Maandag ben ik daarom nog eerst naar 2de hands mountainbikes gaan kijken. Gedurende de dag ben ik erachter gekomen dat als je off-road wil mountainbiken hier, dat je dan speciale banden moet hebben, omdat er zoveel doorns van cactussen op de mountainbike paden liggen. Met normale banden kun je dus schijnbaar niet ver komen. Met andere woorden: het is te duur om een 2de hands mountainbike te vinden met die speciale banden. Dinsdag ben ik nog met een andere internationale student gaan wandelen in het Tucson mountain park achter mijn appartementen complex. Het was een mooie omgeving, maar je merkte wel dat de paden eigenlijk mountainbike paden waren. Er zaten veel bochten in het pad en het pad was lang niet zo stijl als andere wandelpaden. Het was wel een mooie omgeving. Rond 12 uur zaten we even stil om wat te eten, maar dat duurde niet lang want we dachten een ratelslang in de buurt te horen dus zijn we weer snel verder gaan lopen.

Start school

Woensdag had ik de eerste les van het vak: cognitive neuroscience of hearing. Een groep van ongeveer 20-25 mensen gaat dit vak dit semester volgen. Het waren studenten van verschillende majors, waaronder: linguïstiek, psychologie, cognitieve neurowetenschap, en waarschijnlijk nog wel wat meer. Het was een typisch Amerikaans klaslokaal zoals je ze uit de films kent. Het waren van die stoeltjes waarbij je zo’n plankje vanaf de zijkant naar boven kunt klappen om je collegeblok op te leggen. En natuurlijk (zoals in elk klaslokaal of collegezaal) hing er een enorme Amerikaanse vlag. De eerste les ging voornamelijk over het feit dat er enorm veel onderzoek is gedaan naar het visuele systeem maar minder naar het auditieve systeem. Ik vond het een interessante les. En verder ben ik geconfronteerd met de Amerikaanse manier van les geven. Ik voelde me weer net zoals in de middelbare school banken. De ‘leraar’ vertelde de ‘leerlingen’ tot vervelens toe dat ze echt hun huiswerk moesten maken en dat ze goed op moesten letten. Dit was wel heel erg wennen voor mij en op een gegeven moment ook wel frustrerend. Want niet alleen in deze les was dat het geval, maar ook bij de eerste lessen van de andere drie vakken. Bij Introductory Biology I was dit nog het ergste. Dit vak doen zo’n 150 studenten dit semester. Het eerste college ging alleen maar over het feit dat iedereen zijn huiswerk goed moest doen. De eerste huiswerk opdracht die volgende dag al af moest zijn ging over de inhoud van de syllabus. Dit ging wel heel ver naar mijn idee, maar je moet de huiswerk opdrachten doen, want alle huiswerkopdrachten samen vormen uiteindelijk een belangrijk deel van het eindpunt. Bij het vak Fundamentals of neuroscience & cognitive sciences werden in het eerste college al wel interessante dingen verteld. Voornamelijk werd verteld wat nou precies het verschil was tussen neuroscience en cognitive sciences. Dit werd ook door 2 professoren gedaan. Een professor in neuroscience en een professor in cognitive sciences. Ze raakten zelfs meerdere malen in discussie met elkaar gedurende het college. Discussie is een ander groot ding in het ‘Amerikaanse klaslokaal’. Bij elk vak worden meerdere malen gedurende het semester grotere discussies gehouden over bepaalde onderwerpen en daarvoor krijg je ook een punt. Maar verder is een college al anders als in Nederland. In Nederland ga je achterover hangen en luisteren, maar tijdens een college hier wordt er continu van alles aan studenten gevraagd door de gene die het college geeft en vaak komt hier ook nog een discussie uit voort. Discussie vinden ze hier dus heel belangrijk. Kortom, de manier van lesgeven is even wennen, maar volgende week zal er ook meer aandacht worden besteed aan de inhoud van de vakken, in plaats van het toespreken van de ‘leerlingen’. Ik heb al wel gezien dat er veel interessante onderwerpen aan bod gaan komen.

De campus en sportteams

Nu dat het semester is begonnen is de campus echt ramvol met studenten. Leuk om te zien is dat op heel veel grasvelden op de campus veel studenten tussen de lessen door aan het sporten zijn. Zo zijn ze bijvoorbeeld aan het voetballen, rugbyen of frisbeen. Nu het semester was begonnen had ik ook reactie gehad op mijn mails naar de wildcats men’s volleyball. Woensdag avond heb ik daar voor de eerste keer mee getraind. Ze trainen normaal 3x in de week: op zondag, maandag en woensdag. Ze spelen alleen geen competitie, omdat de afstanden te groot zijn naar andere volleybalteams. Daarom spelen ze om de paar weken grote toernooien die vaak 3 dagen duren (vanaf vrijdag tot zondag). Jammer genoeg is het veel te duur om met de wedstrijden mee te doen, maar ik kon wel mee komen trainen de rest van het semester. Het niveau voor mij is wel hoog, waarbij ik letterlijk en figuurlijk op mijn tenen moet lopen. Er zitten namelijk, zoals altijd bij volley, weer belachelijk lange slungels bij. Voor dit weekend zou het volleybal team naar las vegas vertrekken voor een toernooi.

Naast volleybal heb ik nog naar andere sportclubs gekeken van de Universiteit hier. Je kunt je via internet inschrijven voor een soort van mail lijst, en via deze mail lijst krijg je dan automatisch te zien wat voor activiteiten er per week zijn voor een bepaalde sportclub. Ik heb me ingeschreven voor de volgende clubs: indoor volley, beach volleybal, hiking club, wall climbing club, snowboard en ski club en mountainbike club.

Na donderdag was ik voor deze week alweer klaar, want vrijdag had ik geen les. Donderdag avond was er ook weer een basketbal wedstrijd van de Wildcats. Met een aantal man zijn we in de kroeg de basketbal wedstrijd gaan kijken. Nu het semester was begonnen waren alle kroegen echt stampvol.

Wall climbing at Hairpin

Zaterdag ben ik met de cliffhanger wall climbing club gaan klimmen. Via die mail lijst werd bekend gemaakt hoe laat en waar ze zouden vertrekken en wat je mee moest nemen. Het enige dat ik moest doen waren klimschoenen huren en dan had die klimclub de rest van de spullen om te klimmen. Om 9 uur ’s ochtends zou iedereen verzamelen op de campus. Ik was gelukkig niet de enige beginner. Er waren nog een aantal andere mensen die nog nooit outdoor hadden geklommen. We reden met 5 auto’s richting mount lemmon en vanaf daar zijn we ergens via een droog gevallen waterval omhoog gelopen naar de rotswanden waar we gingen klimmen. Eerst gingen de mensen die al langer klommen de touwen ophangen en daarna konden wij (als beginners) via de touwen bij de makkelijkste routes omhoog proberen te klimmen. De eerste vond ik wel eng, maar daarna ging het steeds beter. Het was echt super gaaf. Ik heb hiervan ook wat foto’s bijgevoegd. Via deze klim vereniging ben ik ook meteen een hoop mensen tegen gekomen die graag wandelen en een gast die soms ook mensen mee neemt naar de grand canyon om te canyoningen. Het was wel leuk om bij deze klimvereniging een hoop mensen tegen te komen die allemaal heel veel verschillende outdoor sporten leuk vinden.

Het outdoor departement van het campus recreation center organiseert ook outdoor activiteiten, maar het is veel voordeliger mensen te kennen die met een groep studenten zelf ergens naartoe gaan. Ik hoefde nu namelijk alleen maar mijn klimschoenen te huren en een beetje geld te betalen voor benzine. Naast deze wall climbing groep zijn er dus ook groepen voor wandelen, snowboarden, mountainbiken etc. Ik denk dus niet dat ik me in het weekend hoef te gaan vervelen.

Vrijdag ben ik ook nog met een aantal studenten die ik tijdens de internationale introductie heb ontmoet naar een ijshockey wedstrijd geweest van de wildcats. Was wel een goeie lompe wedstrijd, dus was wel lache om te zien.

Dit was het weer voor nu. Maandag ga ik in ieder geval weer wandelen met Kim uit Ohio die ik in het hostel heb ontmoet. Zij komt nu weer terug vanuit de grand canyon hier naartoe, om hier nog een aantal dagen de wandelen. Verder gaat er nog iemand mee die vandaag ook bij de wallclimbing was. Maandag ben ik namelijk vrij, omdat het martin luther king day is. Dit is een nationale feestdag in de US.






  • 19 Januari 2014 - 12:51

    Tessa:

    Hey Jaapie, goed sportief bezig zie ik! Jij plant je tijd in ieder geval goed in! Zat gister met je vrouwtje op de bank, ze vertelde al over je wilde avonturen.. Kijk maar uit! Maar zo te lezen doe je dat wel, snel weg voor een ratelslang! Veel plezier en succes op school! Groetjes, Tessa

  • 22 Januari 2014 - 22:31

    Maria Meijer:

    Ha Jaap, een leuk verslag, jij geniet met volle teugen zo te zien. Vooral dat klimmen vond ik er behoorlijk stoer uitzien. Het lijkt mij doodeng.
    Zijn de colleges intussen minder schools? Hopelijk voldoet alles aan je verwachtingen. Binnenkort proberen we een keertje te skypen.
    Jouw web site kregen we van Bram. We waren gisteravond bij Bram en Karin. Het was hartstikke gezellig.
    Voor nu Succes met je studie en veel plezier met het sporten. Groetjes, ook van Frans, Maria


  • 29 Januari 2014 - 13:04

    Mieke Wijnen:

    Hoi Jaap, gaaf hoor.
    Nou snap ik waarom ze in America massieve banden op de rolstoel hebben:cactusnaalden.

  • 05 Februari 2014 - 14:25

    Anja Kleuskens-Wijnen:

    Hoi Jaap, Sjaak heeft de afgelopen tijd ook nog een keer een filmpje doorgestuurd waar jullie met de auto de bergen in zijn gegaan voor een wandeling. Wat een mooi uitzicht en op plaatsen ook nog behoorlijk steil zo te zien. Uit je verslagen word me wel duidelijk dat er naast dikke mensen en veeeeel eten ook veel aan sport te beleven is. En je ziet nog wat van de wereld naast je studie. Geniet ervan.
    Groet tante Anja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Tucson

Jaap

Hier zal ik mijn ervaringen bijhouden tijdens mijn verblijf in Tucson.

Actief sinds 05 Jan. 2014
Verslag gelezen: 2573
Totaal aantal bezoekers 10757

Voorgaande reizen:

03 Januari 2014 - 12 Juni 2014

Tucson

Landen bezocht: