Hiking and Campus Crossing Star Pass - Reisverslag uit Tucson, Verenigde Staten van Jaap Wijnen - WaarBenJij.nu Hiking and Campus Crossing Star Pass - Reisverslag uit Tucson, Verenigde Staten van Jaap Wijnen - WaarBenJij.nu

Hiking and Campus Crossing Star Pass

Door: Jaap

Blijf op de hoogte en volg Jaap

06 Januari 2014 | Verenigde Staten, Tucson

Zondag

Vandaag zou ik gaan wandelen met de twee Amerikanen waarmee ik had ontbeten op zaterdag. Ze heetten Dan en Kim. Kim is 57 jaar oud een associatie professor in anatomie en inspanningsfysiologie aan een universiteit in Ohio en Dan is 67 jaar oud en volgt vakken aan die universiteit waarbij hij vaak les krijgt van Kim. In het begin dacht ik dat ze man en vrouw waren, maar eigenlijk was het dus leraar leerling. Ze waren voor een week in Tucson om wandelen en later zouden ze gaan wandelen in Sedona canyon boven Phoenix en uiteindelijk in de Grand Canyon boven Flagstaff. Kim komt elk jaar in Tucson en ook in het zelfde hostel waar ik verbleef. Ze was bekend in Tucson maar eigenlijk in heel Arizona. Omdat ze op een universiteit werkt en daar alleen les geeft heeft ze redelijk veel vakantie en voor vakantie gaat ze altijd naar Arizona. Dus Kim heeft me vooral veel kunnen vertellen over wandelmogelijkheden rondom Tucson, maar ook over een hoop andere dingen in Arizona. Dan was wel echt een grappige gast. Onderweg was hij continu Amerikaanse gezegden en spreekwoorden aan het uitleggen. Dan zei zelf continu door: I’m as happy as a pig in shit. Dan was heel erg met zijn gezondheid bezig de afgelopen tijd, omdat hij vond dat de meeste Amerikanen veel te ongezond waren en hij wilde gezond oud worden. Dus daarom was hij ook inspanningsfysiologie vakken aan het volgen aan de universiteit van Ohio en aan het wandelen met Kim.

Arizona is om te beginnen een hele veelzijdige staat qua temperatuur, klimaat en natuur vertelde Kim. Op dit moment is er in het noorden van Arizona veel sneeuw en in het zuiden, waar ik zit, was het vandaag zo’n 20 tot 25 graden. Het voelde aan als een goede zomerdag 

Kortom je kunt een mooie zomerdag hebben, maar als je 5 tot 6 uur verder rijdt met de auto kun je snowboarden. Verder zijn er in Arizona veel meer natuurparken dan ik dacht. Buiten de Grand Canyon is er super veel te zien aan natuurparken, waaronder sedona canyon wat ook echt een aanrader was volgens Kim.

Maar nu terug naar vandaag. Na het ontbijt had ik al mijn spullen gepakt want er was een goede kans dat ik aan het einde van de dag in kon trekken in het appartement waar ik gisteren was geweest: campus crossing at star pass: zo’n 20 minuten fietsen van campus. Dan, Kim en ik vertrokken vroeg met de auto naar sabino canyon, rond 8 uur ’s morgens. Het was ongeveer 4 graden toen we van het hostel weg gingen, best koud dus. Na zo’n 30 minuten rijden waren we in de sabino canyon en zijn we naar seven falls gaan lopen in Bear Canyon. Overal waar je liep waren cactussen om je heen. En hoe hoger je in de bergen kwam hoe meer vegetatie er was, doordat het daar minder warm is. Rond 11 uur in de morgen was het zeker al zo’n 20 graden met een strak blauwe lucht  En dat zal de komende dagen als het goed is zo blijven. Rond 12 uur, 1 uur was de temperatuur al opgelopen tot een graad of 25. En rond die tijd waren we op een uitzichtpunt aan het eten. Kim had voor mij peanut butter jelly sandwiches gemaakt. Ik had dat nog nooit op, maar die waren wel gruwelijk lekker. Uiteindelijk hadden we zo’n 17 km gewandeld toen we terug waren bij de auto. Ik heb foto’s van de wandeling bijgevoegd.

Kim en Dan namen me mee naar beyond bread. Een soort fast food tent, maar iets minder fast food achtig. Ze zeiden dat ik per se iets hier moest proeven, omdat het allemaal heel lekker was. Ik had een soort kaneel rol gegeten. Het was inderdaad lekker, maar wederom echt veel te veel. Ik had het gevoel dat ik voor de rest van de dag meteen genoeg had gegeten. Nadat we hadden gegeten hadden Dan en Kim me afgezet bij Campus Crossing at Star pass; het appartement complex waar ik gisteren ook was geweest. Gisteren zeiden ze als ik er voor 4 uur zou zijn dat dan alles geregeld kon worden en dat ik ook meteen vandaag in het appartement kon. Jammer genoeg was dit niet het geval. Omdat de borg redelijk hoog was, kon ik niet mijn eerste maand huur betalen met mijn credit card. Om deze reden mocht ik nog niet in het appartement, omdat ik per se de borg en de huur voor de eerste maand moest betalen. Omdat het Amerikaanse bank systeem verder echt vaag is, kon ik op geen enkele andere mogelijke manier geld overmaken naar Campus Crossing.

Omdat ik niet kon intrekken in het appartement heb ik maar een taxi terug gepakt naar het hostel. Daar waren Dan en Kim net klaar met koken en mocht ik aanschuiven bij het avond eten: spruiten met gebakken aardappelen en zalm. Omdat ik vandaag weer in het hostel zou slapen vroegen Dan en Kim of ik morgen weer mee ging wandelen. Ik hoefde morgen alleen wat bankzaken te regelen, want dinsdag zou pas de internationale introductie beginnen dus heb ik gezegd dat ik weer mee zou gaan wandelen.

Maandag

Vandaag zijn we ook weer vroeg vertrokken na het ontbijt. Het weer was het zelfde als gisteren, maar tegen het middag uur was het nog wat warmer. Vandaag zijn we in de Catalina mountains gaan wandelen richting Maiden Pools ten noorden van Tucson. De wandeling was een stuk steiler dan gisteren en om deze reden waren we ook eerder tussen de bomen, omdat het op die hoogte was minder warm is. Ook foto’s van deze wandeling heb ik bijgevoegd. Uiteindelijk hadden we zo’n 5 a 6 uur gelopen. Omdat het de gewoonte was van Dan en Kim om bij beyond bread te eten, zijn we hier weer geweest na het wandelen.

Hierna was Kim meegegaan naar de bank om een hoop dingen te regelen, aangezien mijn Nederlandse bankpas hier alleen werkt om geld de halen uit een pinautomaat. Het duurde ongeveer een uur om alles te regelen bij de bank daar. Uiteindelijk was het gelukt om de eerste maand huur te betalen aan campus crossing en om een Amerikaanse debit card aan te vragen.

Hierna hadden Kim en Dan me wederom afgezet bij campus crossing. Na wat geregel had ik mijn sleutel gekregen en kon ik in mijn appartement. Op dit moment zou er een andere kamer bezet zijn in het 3 kamer appartement waar ik in zou trekken. In eerste instantie dacht ik dat er alleen studenten zouden zitten op Campus crossing, maar dat was niet zo want mijn kamergenoot is een man van 50 die gaat verhuizen naar Arizona en voor 6 maanden hier tijdelijk onderdak heeft. Zijn naam is Matt en hij komt oorspronkelijk uit de buurt van Seattle. Omdat ik geen dekens, kussens en lakens had voor mijn bed was hij zo aardig om me met de auto te brengen naar een paar winkels waar ik alles kon halen.

Morgen begint de Internationale introductie op de campus dus moet ik rond half 9 aanwezig zijn. Ik ben benieuwd hoe dat is. Dit is het weer voor nu.

Ik zal ook wat foto’s toevoegen van het hostel, en de hoofdstraat van Tucson.

  • 07 Januari 2014 - 10:38

    Elin:

    Wat klinkt dat allemaal goed Jaap. Die wandelingen dat is genieten :) Leuk elke keer je verslagen en foto's. Heel veel groetjes xxx

  • 08 Januari 2014 - 10:59

    Mieke Wijnen:

    Mooie foto's! Zo te horen heb je het nu zo'n beetje klaar voor de start. Hier gaat het weer vanaf het weekend omslaan en begint de winter zo lijkt 't.

  • 08 Januari 2014 - 20:41

    Sjaak Wijnen / Willemien Kemps:

    Mooie omgeving. Wel schitterend, dat je net mensen trof, die daar zo goed bekend waren, zodat je direct mooie stukken kon wandelen. Willemien wil daar ook wel wandelen, als het niet te heet is.

  • 09 Januari 2014 - 02:31

    Jaap:

    Ja het is er warm. In de bergen is het te doen omdat er wind is, maar vandaag zat ik een half uur in de zon en ik was meteen verbrand op mijn armen en in mijn gezicht. Het voelt aan als 25 graden. Dus nu is het nog te doen voor Willemien denk ik, maar het wordt elke maand warmer.

  • 12 Januari 2014 - 20:23

    Anja Kleuskens-Wijnen:

    Prima tijd zo om weer een hoop nieuwe ervaringen op te doen. Zo te lezen geniet je er ook van. Zoals je schrijft heb je als lezer het gevoel dat je ook een beetje daar bent en de foto's laten dat dan ook nog eens zien.Mooie herinnering ook voor later. Ben benieuwd naar je volgende verslagje. Groet tante Anja.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Tucson

Jaap

Hier zal ik mijn ervaringen bijhouden tijdens mijn verblijf in Tucson.

Actief sinds 05 Jan. 2014
Verslag gelezen: 646
Totaal aantal bezoekers 10779

Voorgaande reizen:

03 Januari 2014 - 12 Juni 2014

Tucson

Landen bezocht: